HOME

ANTWERPEN

LIMBURG

OOST VLAANDEREN

VLAAMS BRABANT

WEST VLAANDEREN


HENEGOUWEN

LUIK

LUXEMBURG

NAMEN

WAALS BRABANT

DUITSLAND

G.H.D. LUXEMBURG

NEDERLAND

Vijf tips om goed te beginnen mountainbiken

Bron: decathlon.be

15-02-2019 - Mountainbike is een zeer technische sport waarbij het plezier je, zonder een minimum aan voorbereiding, snel kan vergaan. Je eerste indrukken zijn dan ook onlosmakelijk verbonden met een goed afgestelde fiets, een passende outfit en een goede reparatiekit. Hieronder volgt een top 5 van tips om ten volle te kunnen genieten van je eerste ritten met de mountainbike.


Afb.: decathlon.be

1) Kies de juiste fiets en leer hem goed afstellen

De keuze van je fiets is cruciaal. Om je eerste MTB-tochtjes eenvoudiger te maken, kies je best voor een fiets die past bij je lichaamsbouw en is aangepast aan jouw niveau.

Kijk om te beginnen naar een frame dat past bij je lengte.

Neem vervolgens de tijd om je fiets correct af te stellen. Heel wat zaken zijn aanpasbaar: zadelhoogte, hoogte van het stuur, lengte van de stuurpen… De afstelling hiervan zal invloed hebben op je rijstijl en gevoel.

Je kan deze zaken precies berekenen aan de hand van onze tips om je houding te optimaliseren.


Opgelet: een nieuwe fiets komt tot leven van bij de eerste rit! Neem een multitool mee om de schroeven aan te draaien die los kunnen komen. Controleer ze allemaal na je eerste rit, en doe na een paar mountainbiketochtjes een nieuwe controle.

Tot slot kunnen we zeggen dat de meeste beginners hun banden te hard of te zacht oppompen en zelden de juiste druk op hun banden zetten. Ook daarvoor zijn er heel wat regels en parameters. Een eerste regel is dat, hoe harder de ondergrond, des te groter de druk op de banden moet zijn, en hoe modderiger het parcours, des te uitgesprokener het profiel van je banden moet zijn.

2) Kies de juiste fiets en leer hem goed afstellen


Afb.: decathlon.be

Om het maximum uit je sessies te halen zonder last te hebben van koude of nat, mag je het belang van een outfit die is aangepast aan de weersomstandigheden van je tocht niet onderschatten. Naargelang het weer: warm of koud, nat of droog, veel of weinig wind, moet je een andere outfit kiezen.

De eerste laag van je kleding is de belangrijkste. Draag altijd een ondershirt (korte of lange mouwen, afhankelijk van de temperatuur).

Geef de voorkeur aan ademende kleding die de transpiratie goed afvoert. Bescherm bij koud weer je handen, voeten en hoofd met handschoenen, een muts en overschoenen.

Ontdoe je niet te snel van warme kleding zodra de lente nadert. Hou in het achterhoofd dat bepaalde stukken op je parcours vochtig en/of schaduwrijk kunnen zijn, en dat de gevoelstemperatuur er lager kan liggen.

Denk er bij winderige stukken of afdalingen aan om jezelf te bedekken, vooral als je net hebt geklommen. Trek de rits van je truitje weer dicht en trek een extra jasje of handschoenen aan als je die tijdens de klim had uitgetrokken.

3) Blik vooruit en schouders in de juiste houding


Afb.: decathlon.be

Om de hindernissen op je parcours goed te nemen, moet je ervoor zorgen dat je blik altijd in de verte is gericht, zodat je steeds kunt anticiperen op wat komt. Zo kan je de lastige stukken op je route gemakkelijk omzeilen.

Een vaak voorkomende fout is te gefocust zijn op je voorwiel... Als je dat doet, merk je stenen, putten of boomwortels pas op het allerlaatste moment op. En vaak is het dan niet meer mogelijk om de hindernis nog te ontwijken en een val te vermijden.


Geef in het begin de voorkeur aan een parcours zonder hindernissen, vervolgens kan je ze mondjesmaat opnemen in je traject.

Onthoud volgend principe: je ogen helpen je om het beste traject te kiezen terwijl je schouders je fiets langs het gekozen parcours loodsen. Dus in een bocht moet je altijd naar de uitgang kijken.

4) Leer veilig remmen


Afb.: decathlon.be

Een van de gevaren van mountainbiken is dat je je laat meevoeren door de snelheid en de controle over het remmen verliest. Om geleidelijk te vertragen, gebruik je de twee remmen met dezelfde kracht.

Voor een bocht, op een recht stuk van het terrein, knijp je de achterrem steviger dicht dan de voorrem. Want als je pas remt als je al in de bocht bent, kan je voorwiel wegschuiven. Dit fenomeen wordt nog versterkt door oneffenheden op het terrein en de vork van je fiets die zijn gedrag verandert.

Knijp in geval van nood de voorrem harder dicht.

Opgelet: rem nooit op deze manier op een steile helling, anders zou je wel eens van je fiets kunnen worden gekatapulteerd! Je kan dan sneller dan voorzien langs voor ontsnappen.

Er zijn vele MTB-sessies nodig om je remmen te leren controleren. Blijf dus rustig en leer je fiets beetje bij beetje te beheersen.

Laatste tip: met schijfremmen rem je zeer krachtig. Knijp je remhendels dus niet te hard dicht.

5) Leer een lek te repareren


Afb.: decathlon.be

Het zou jammer zijn dat je je tocht laat verpesten doordat je lek rijdt. Een binnenband vervangen of een lek dichten is eenvoudig... zolang je maar het juiste materiaal hebt en de techniek onder de knie hebt.

Neem altijd een BANDENLICHTER, een reparatiekit en een fietspomp mee om ter plaatse een nieuwe binnenband te steken of je band te plakken.

Ziezo, nu ben je klaar om te genieten van je eerste MTB-tochtjes! Aarzel niet je indrukken met ons te delen zodra je terug bent…

Bron: decathlon.be