HOME

ANTWERPEN

LIMBURG

OOST VLAANDEREN

VLAAMS BRABANT

WEST VLAANDEREN


HENEGOUWEN

LUIK

LUXEMBURG

NAMEN

WAALS BRABANT

DUITSLAND

G.H.D. LUXEMBURG

NEDERLAND

Hoe zorg je voor een geslaagde mountainbiketocht?

Bron: decathlon.be

07-06-2019 - Mountainbiken is een goede manier om er even tussenuit te zijn en de natuur op te zoeken. Om plezier te beleven aan je tochten, moet je vervelende situaties voorkomen. Slecht voorbereide of slecht besproken tochten, een fiets die niet geschikt is of in slechte staat is… zulke situaties kunnen de pret helemaal bederven.


Afb.: decathlon.be

➤ WARM JE GOED OP VOOR EEN GESLAAGDE MOUNTAINBIKETOCHT

Hoewel de opwarming vaak wordt vergeten, is die heel belangrijk bij het mountainbiken. In deze fase stijgt de temperatuur van je lichaam geleidelijk. Je lichaam heeft immers wat tijd nodig om volledig op gang te komen!

Wanneer je je route uitstippelt, vermijd je dan ook beter pittige hellingen aan het begin van je tocht. Geef jezelf wat kilometers om goed op te warmen. Let er ook op dat je er niet meteen te hard invliegt in deze periode.



Zo warm je goed op:

- Kies een klein verzet waardoor je je benen kan ronddraaien zonder jezelf te forceren.

- Rijd niet te snel in het begin.

- Verhoog geleidelijk de intensiteit van je inspanning.

➤ CHECK DE STAAT VAN JE MTB

Voor een geslaagde mountainbiketocht moet je materiaal in perfecte staat zijn.
Controleer de staat van de banden, abnormale speling, de remmen en de transmissie.
Hoe regelmatiger je je fiets controleert en onderhoudt, hoe minder risico je loopt op mechanische problemen.
Om je tocht goed te kunnen afwerken, moet je ook rekening houden met eventuele pech onderweg: een val, een lekke band, een kettingbreuk… Neem dus een minimum aan gereedschap mee om dat soort problemen op te lossen. Daarbij denken we in de eerste plaats aan een pomp, een reparatiekit en een kettingpons.

➤ KIES HET JUISTE RITME: JE EIGEN RITME!

Bij een fietstocht in groep heeft ieder zijn eigen niveau en daarom moet je je eigen ritme vinden. Het heeft geen zin om de hele tijd in overdrive te gaan om het ritme van de anderen te kunnen volgen. Je loopt het risico om bij het begin te veel energie te verbruiken en er op het einde helemaal door te zitten. Door de toenemende vermoeidheid zal je ook minder uitkijken op je fiets en verhoogt het risico op een val. Ieder heeft zijn eigen ritme, respecteer dus ook dat van jou!



➤ JE ROUTE KIEZEN

Houd bij de voorbereiding van je route rekening met je niveau en met wat je op dat moment aankunt. Als je nog niet veel hebt gefietst, zoek dan een korte route, waar je af en toe wat rust kunt nemen. Zo kan je sneller terugdraaien of je naar je wagen begeven in geval van extreme vermoeidheid of problemen.

Vermijd ook een te lange route, naar alle uithoeken van je regio. Probeer de gulden middenweg te vinden tussen plezier en inspanning. Naarmate je vorderingen maakt, kan je je MTB-routes dan geleidelijk zwaarder maken.


Afb.: decathlon.be

➤ REGELMATIG ETEN EN DRINKEN

Mountainbikers vergeten onderweg vaak te eten en te drinken, zeker wanneer het koud is. Maak die fout niet! Neem voldoende water, wat fruit- of graanrepen of wat gedroogde vruchten mee.

Hydrateer je door elke 10-15 minuten wat water te drinken. Doe dat nog wat vaker bij warm weer. Eet regelmatig iets vanaf het eerste uur dat je op het zadel zit en dat gedurende de hele rit.

Zo kan je op een eenvoudige manier honger, krampen of flauwtes voorkomen en wordt je tocht geen lijdensweg.


Afb.: decathlon.be

Een geslaagde mountainbiketocht hangt af van enkele goede gewoontes. Kies een aangepaste route, check de staat van je fiets, vind je ritme en hou er rekening mee dat je regelmatig moet eten en drinken. Op die manier vermijd je heel wat tegenslagen.

Bron: decathlon.be